Søk nå

Søk Social Startup 2019!

Posted on September 18, 2018

Driver du en startup med samfunnsnytte og trenger eksperthjelp for å utvikle en bærekraftig forretningsmodell? Nå kan du søke om plass i Social Startup 2019! Søknadsfrist 1. november.

Social Startup er akseleratorprogrammet for impact startups med dobbel og trippel bunnlinje. Selskapene får tilført forretningskritisk kunnskap og kompetanse - tilpasset den enkeltes behov. Søk om plass på 2019-programmet her!

“Erfaringene fra første runde våren 2018 er soleklare. Samtlige selskaper har gått gjennom en profesjonalisering og forbedring av forretningsmodell som bekrefter at dette funker som en kule. ”

- Marte Sootholtet, Leder, Social Startup

— Erfaringene fra første runde våren 2018 er soleklare. Samtlige selskaper har gått gjennom en profesjonalisering og forbedring av forretningsmodell som bekrefter at dette funker som en kule. Samtidig har vi gjort oss mange erfaringer etter første runde som kommer neste års deltakerne til gode, sier Marte Sootholtet, Leder av Social Startup.

Hvilke behov de ulike deltakerne har vil variere. Social Startup favner bredt og fokuserer både på forretningsutvikling, praktisk arbeid, kommersialisering, systemforståelse, nettverksbygging, investor- og kundekontakt og finansiering.

Seks måneder - stor effekt
Social Startup-programmet går over et halvt år. Erfaringene fra 2018-programmet viser at deltakerne trengte de seks månedene for å kunne jobbe strategisk og skape mer strukturerte og målrettede virksomheter.

“Seks måneder høres kanskje lenge ut, men det tar tid å strukturere økonomi og salgsarbeid.”

- Marte Sootholtet

— Seks måneder høres kanskje lenge ut, men det tar tid å strukturere økonomi og salgsarbeid. I i tillegg skal deltakerne jobbe med å dokumentere samfunnseffekt og mål både til kunder og samarbeidspartnere, understreker Marte.

Skulder ved skulder
Forretningsutviklerne i Social Startup følger selskapene tett gjennom hele programmet, både på og mellom samlingene. De har selv relevant erfaring, både som gründere og med forretningsutvikling av ulike startups.

— Det tette samarbeidet med forretningsutviklerne er selve kjernen i programmet. De hjelper selskapene å tenke strategi og lange linjer, men bidrar også som sparringspartnere i en travel hverdag, sier Marte.

Les mer om hvordan vi forretningsutvikler her.

Hvem kan søke?
Social Startup-programmet er aktuelt for tidligfase-selskaper som:

  • jobber med å løse et miljø - eller samfunnsproblem
  • ønsker at forretningsidéen skal være både samfunnsnyttig og lønnsom
  • er forbi idéfasen og har gjennomført noen salg
  • trenger å jobbe mer med forretningsmodellen
  • har et team som kan delta på samlinger og jobbe tett sammen med forretningsutvikler 

Har du spørsmål om søknaden eller programmet, klikk her.

Søkte i fjor, men kom ikke gjennom nåløyet? 
Hvis dere ikke fikk plass på BootCamp i forrige runde av programmet betyr ikke det at dere ikke er aktuell ved årets opptak. 

— Vi vet at mye kan skje med et oppstartselskap på ett år. Det viktigste er om dere kan vise at det finnes kunder som er villige til å betale for løsningen eller produktet deres, sier Marte.

Marte Sootholtet. Foto: Alex Asensi
Marte Sootholtet, Leder, Social Startup. Foto: Alex Asensi

Hvordan velger vi? 
Etter søknadsfristen vurderes alle søknader som treffer kriteriene av et panel med representanter fra våre samarbeidspartnere. Både Innovasjon Norge, investeringsselskapet TD Veen, Sparebank 1 Stiftelsen Østfold Akershus, Virke, Bærum Kommune, KS og Sopra Steria bidrar med sine perspektiver.

“Sammen velger vi de selskapene som har størst kommersielt og sosialt potensial og som har et team vi har tro på. Kanskje er det nettopp dere!”

- Marte Sootholtet

— Sammen velger vi de selskapene som har størst kommersielt og sosialt potensial og som har et team vi har tro på. Kanskje er det nettopp dere!, oppfordrer Marte.

Social Startup er initiert av Ferd Sosiale Entreprenører og gjennomføres i samarbeid med SoCentral og Den Sociale Kapitalfonden.

Du kan lese mer her!