Søk nå

30 startups klare for Bootcamp

Posted on December 05, 2018

— Selskapene representerer ulike løsninger og produkter, men alle har stort potensiale for impact! Vi gleder oss skikkelig til å jobbe med disse dyktige folkene, sier Marte Sootholtet, leder i Social Startup.

Akseleratorprogrammet Social Startup fikk mange gode søknader, og det var ingen enkel oppgave å velge ut de 30 som går videre til Bootcampen i januar. På en intensiv tre dagers Bootcamp skal selskapene videreutvikle forretningsidéen sammen med erfarne forretningsutviklere. Ti selskaper går deretter videre til selve akseleratorprogrammet.

I følge Sootholtet var det ekstra spennende å vurdere søkerne til 2019-programmet, da man i år kun åpnet for søknader fra selskaper i Østlandsområdet.

— Vi var spente på å se hvor mye nytt som har skjedd i regionen siden i fjor og hvor mange nye søkere som kom til. Vi har fått mange solide og gode søknader fra et bredt spekter av selskaper. Dette bekrefter en økende trend av gründere som er opptatt av bærekraft, sier Sootholtet.

Stor bredde i søkere
I følge Sootholtet var det større bredde blant årets søkere enn i fjor. Både heldigitale løsninger og mer tradisjonelle, hands-on impact startups har fått plass på Bootcampen.

“Her er det mange selskaper med stort potensial for å skalere den sosiale effekten”

- Marte Sootholtet, leder for Social Startup

— Det er mange interessante bærekraftsløsninger og helsetech-startups vi gleder oss til å bli bedre kjent med. Her er det mange som har stort potensial for å skalere den sosiale effekten, forteller hun.

Grundig prosess
Social Startup er initiert av Ferd Sosiale Entreprenører og gjennomføres i samarbeid med SoCentral og Den Sociale Kapitalfond. Samarbeidspartnerne er Virke, Innovasjon Norge, Sopra Steria, TDVeen/Samfunnssentralen, Vardekorpset, Deloitte, Pure CSR og Sparebank1 Stiftelsen Oslo Akershus. Sammen representerer disse både næringsliv, kundesegmenter, støttespillere og sosiale investorer.

Alle søknader vurderes av både samarbeidspartnere og forretningsutviklere i Social Startup. Forretningsutviklerne velger selskapene de har mest tro på når det gjelder team og innovasjonsgrad, samt det sosiale og kommersielle potensialet. Samarbeidspartnere inviteres til å bistå med råd og tips om hvilke selskaper som bør gå videre til Bootcamp.

— Samarbeidspartnere inviteres også med i prosessen for å ta pulsen på hva som skjer i dette feltet akkurat nå, bli bedre å kjent med mange selskaper og se bredden i alt det viktige og gode som skjer i impactmiljøene sier Sootholtet.

Økt status
Innovasjon Norge er en av samarbeidspartnerne som har vært med i utvelgelsesprosessen. Spesialrådgiver Bård Stranheim mener bredden og kvaliteten på søkerne bekrefter at bærekraft og sosialt entreprenørskap har fått økt status blant gründere. Han mener den økte statusen kommer som et resultat av feltet profesjonaliseres, og at miljøene som jobber med å hjelpe disse selskapene stadig blir bedre på det forretningsmessige.

“Det blir spennende å se om vår verktøykasse kan bidra til å utvikle noen av disse selskapene.”

- Bård Stranheim, spesialrådgiver Innovasjon Norge

— Det blir mer og mer forståelse for at det er avgjørende å bygge en bærekraftig virksomhet for å kunne skalere samfunnseffekten. Dette er en interessant utvikling. Vi i Innovasjon Norge gleder oss til å møte selskapene på Bootcampen, og det blir spennende å se om vår verktøykasse kan bidra til å utvikle noen av disse selskapene, sier Stranheim.

bilde2.png#asset:321

Social Startup er et akseleratorprogram for tidligfase-selskaper som løser samfunnsutfordringer. Foto: Alex Asensi

Større markeder
Stavangerbaserte Samfunnssentralen er også med i utvelgelsesprosessen. De har bred erfaring fra å jobbe med sosiale entreprenører og bidrar med sin erfaring og kompetanse i vurderingen av søkerne.

“Mange av selskapene som er på vei opp trenger trenger å skalere ut av eget område og se Norge helhetlig som et marked. ”

- Anja Moen Hareim, leder for Samfunnssentralen.

— Vi er alltid interessert i å komme i kontakt nye spennende selskaper selv om Social Startup foreløpig har fokus på østlandsområdet. Mange av selskapene som er på vei opp trenger å skalere ut av eget område og se Norge helhetlig som et marked. Da kan vi være aktuelle samarbeidspartnere, sier Anja Moen Hareim, leder for Samfunnssentralen.

I følge Hareim er det stor variasjon i hvor langt søkerne er kommet i utviklingen. Noen er i tidlig fase og noen har holdt på en stund og jobber med å finjustere ideen sin. Hun mener det kan være en fordel å ha jobbet med ideén sin en stund for å hente ut størst effekt av programmet.

Prøv igjen neste år!
Programleder Marte Sootholtet understreker at de som ikke kom videre i år kan være aktuelle kandidater på et senere tidspunkt. Ofte handler det om at selskapene er i en for tidlig fase når de søker. Hun ønsker derfor deg som ikke kom gjennom nåløyet i denne runden velkommen tilbake neste år, hvis du tror Social Startup kan være et viktig springbrett.

— Skriv tydelige og gode søknader der det klart kommer frem hvorfor dere har utviklet løsningen, hva som er nytt med akkurat din løsning og hvem som kan være villig til å betale for tjenesten, oppfordrer Marte.